Приклади дидактичних занять та ігор для дошкільнят

У даному розділі, ви можете прочитати приклади занять у дошкільних закладах з дітьми віком 3-6 років.
Виготовлення власне матеріалів, обладнання та предметів, для проведення занять, не займе у вас багато часу.

Гра: “Віршограй”

актуальність: для батьків і вихователі

Основна мета гри:
розвивати уважність та мислення шляхом зацікавлення дитини веселим віршиком, гарним, яскравим зображеннями пухнастиків – тварин, м’якою іграшкою, тощо.
Хід гри:
Батьки розкладають перед дитиною яскраві картки з зображенням тварин, іграшки-тваринки, гарні фотографії (або ловлять свого домашнього котика). Дитина знайомиться з звірятами, далі, звертаючись до дитини, читаємо вірш і пропонує знайти до нього картинку (предмет який ми приготували).
Як додаток, можна ускладнити: визначити це свійська, чи дика тварина; назвати характерні ознаки поведінки та зовнішності тваринки; чим можуть буди сході свійська та дика тварина (наприклад: свинка та дикий кабан; кролик та  заєць; вовк та собака).

   
    Рекомендуємо Вам наступні вірші:

Заєць в лузі
    Заєць в лузі сіно косить,
    А зайчиха в скирту зносить,
    А малесенькі зайчата,
    Куцохвостики вухаті,
    Возять возом сіно в хату,
    Щоб було м’якенько спати.
                       А. Костецький

Малюнок
    Жваві очі, гостре личко –
    Намальована лисичка.
    Біля неї лисенятко –
    Мов каштанове зернятко.
    Щоб спочить могла лисичка –
    Трохи кущиків, травички.
                    Т. Майжалович
Їжачок          
    Ходить лісом їжачок,
    За плечима – рюкзачок.
    Він збира грибочки,
    Висипає в бочку,
    Солить їх на зиму
    І ласує ними.
        І. Січовик

Котик

    Котик мився язичком,
    Я прийшов із рушничком.
    - Ось,- кажу – рушник приніс:
    Витри вуха, витри ніс!
    а рушник не глянув котик:
    Витер лапкою свій ротик.
                Г. Гриненко

Ведмідь

Буркотливий, вайлуватий
Ходить лісом дід кудлатий.
Одягнеться в кожушину,
Мед шукає і ожину.
Літом любить полювати.
Взимку – у барлозі спати.
Як зачує він весну,
Прокидається від сну.
                В. Гринько
Коза
   
    Йде коза під парканом,
    Щось думала погане:
           -Ме-ме-ме! Капусту хочу!
        Зараз на город заскочу.
        Песик в буді, мабуть спить,
        Буду шкоду я робить!
        Ме-е-е!
                В. Паро нова

Вовк
    Ходить хмуро між дубами,
    Хижо клацає зубами.
    Весь, як є – жорстока лють,
    Очі так її і ллють.
    Зачаївся і примовк.
    Грізний звір цей, звісно, вовк.
                    В. Гринько   


Окремі сценарії до занять, подано на прикладі розробок педагогів-вихователів ДНЗ№17 м.Вінниця, на що поширюється принцип авторського права.

Примітка:
прийняті скорочення н-, с-, в-, означають: Н – низький рівень складності; С – середній рівень складності; В – високий рівень складності.




Дидактична гра: “Знайди пару”

Мета:
закріпити уміння дітей читати склади, та складати з них слова; Розвивати техніку поскладового читання; виховувати уважність.

Обладнання:
картки зі складами.

Хід гри

Вихователь ділить дітей на дві команди. Всім дітям роздає картки зі складами і пропонує знайти кожній дитині пару з другої команди так, щоб у них зі складів утворилося слово.

Ускладнення:
Поступово збільшувати кількість складів у слові.

 

Дидактична гра: “Збери гриби”


Мета:
вчити дітей розрізняти і називати букви, знаходити їх в складах, вправляти у читанні складів; розвивати мислення і виховувати уважність.

Обладнання:
кошики на яких написані букви, і гриби на яких написані склади.

Хід гри


Вихователь пропонує дітям відправитись по гриби, роздає дітям кошики і просить їх знайти гриби, які можна зібрати саме в цей кошик. Якщо на кошику написана буква О, то в нього можна збирати гриби, на яких написані склади саме з буквою О.

Н – знайти гриби;
С –  знайти гриби, пояснити свій вибір;
В – назвати інші склади із загаданою буквою.

 

Дидактична гра: “Знайди вивчену букву”


Мета:

вправляти дітей в знаходженні знайомих букв, розвивати самостійність у виконанні завдань; виховувати уважність.

Обладнання:
картки з написаними буквами.

Хід гри


Вихователь роздає дітям картки, на яких написані букви і пропонує розглянути їх та знайти ту букву, яку назвав вихователь. Дитина знаходить букву і закреслює її.

Н – знайти букву і закреслити її;
С – знайти букву і сказати на що вона схожа;
В – підібрати слова, які дружать з цією буквою.

 

Дидактична гра: “Склади букву”


Мета:

вчити дітей в розрізняти і називати знайомі букви; закріпити уміння дітей складати геометричні фігури з частин різної величини; розвивати логічне мислення і виховувати самостійність..

Хід гри


Вихователь роздає дітям конверти, в яких букви розрізані на кілька частин і пропонує дітям скласти букву і назвати її.

Н – скласти 2 букви;
С – скласти 3 букви;
В – скласти 4 букви.

 

Дидактична гра: “Знайди пару”

Мета:
закріпити уміння дітей читати склади, та складати з них слова; Розвивати техніку поскладового читання; виховувати уважність.

Обладнання:
картки зі складами.


Хід гри

Вихователь ділить дітей на дві команди. Всім дітям роздає картки зі складами і пропонує знайти кожній дитині пару з другої команди так, щоб у них зі складів утворилося слово.

Ускладнення:
Поступово збільшувати кількість складів у слові.

 

Дидактична гра: "Знайди пару чобіток"


Мета:
вправляти дітей у розпізнаванні букв та читанні слів; розвивати увагу; виховувати бажання навчитись читати.

Хід гри

Вихователь говорить дітям про те, що кіт в чоботях загубив свої чобітки і просить дітей допомогти йому. У кожної дитини є конверт з чобітками, потрібно з них найти пару, тобто два чобітка, на яких написані однакові склади і прочитати їх.

Н – знайти пару, назвати знайомі букви, прочитати склад;
С – знайти пару, прочитати склади на інших чобітках, придумати слова з даними складами;
В – знайти пару, прочитати склади на всіх чобітках.

 

Дидактична гра: “Слово-лабіринт”


Мета:

продовжувати навчати дітей читати слова різної довжини; розвивати мислення, виховувати уважність;

Обладнання:
картки з лабіринтом слів.

Хід гри

Вихователь виставляє картку, просить дітей назвати букви, пропонує знайти початок і прочитати слово, рухаючись лабіринтом.

Ускладнення:
Поступово збільшувати кількість букв у слові.

 

Дидактична гра: “Не гадай, а прочитай”


Мета:
продовжувати вчити дітей читати слова, співвідносити їх з певним предметом, розвивати мислення, швидкість читання, виховувати уважність.

Обладнання:
картки зі словами, предметні картки.

Хід гри

Вихователь роздає дітям картки, пропонує розглянути їх, назвати предмети, які можна положити, чи поставити в глечик, коробку, сумку тощо, а потім пропонує дітям не гадати, а прочитати слова, з яких діти дізнаються, що ж всетаки знаходиться у великих предметах.

Ускладнення:
Збільшувати кількість слів для читання.

 

Дидактична гра: “Яка буква зайва?”


Мета:
вправляти дітей, у розрізнянні і називанні букв, розвивати мислення, пам’ять, виховувати самостійність.

Обладнання:
картки з зображенням букв.

Хід гри

Вихователь на дошці виставляє картку з буквами, діти повинні уважно розглянути і назвати зайву букву.

Ускладнення:
Поступово збільшити кількість букв.

 

Дидактична гра: “Капітани”


Мета:
закріпити знання дітьми цифр і букв, вчити складати з букв слова і читати їх; розвивати швидкість, виховувати наполегливість.

Обладнання:
картки з зображеннями човнів.

Хід гри


-    Діти уявіть себе на мить капітанами кораблів, які сьогодні змагаються у швидкості. Кожен корабель має назву, спробуйте її розшифрувати. Переможе той корабель, капітан якого найшвидше розгадає назву.

Ускладнення:
збільшувати кількість букв  у словах – назвах.

 

Дидактична гра: “Замасковане слово”


Мета:
закріпити в пам’яті дитини візуальні образи букв та їх сполучень; розвивати пам’ять; виховувати старанність.

Обладнання:
картки зі словами, прочитати які важко через різноманітні лінії.

Хід гри


Гру можна супроводжувати такою історією: «Один злий король писав свої секретні укази так, щоб ніхто не зміг їх прочитати, і викрити цього короля зможе лише той, хто навчиться читати замасковані ним слова. Спробуй, раптом ти зможеш це зробити».

 

Дидактична гра: “Де друга половинка слова?”


Мета:
закріплювати вміння дітей складати слова з двох частин; вдосконалювати техніку читання; розвивати логічне мислення; виховувати самовтійність.

Матеріал:
картки, на яких написані частини слів.

Хід гри


Вихователь висипає з коробки всі картки і повідомляє, що в лісі зайчик вчився писати, але писав він на маленьких клаптиках паперу, на яких вміщалась лише частина слова. Налетів вітер і змішав всі клаптики. Давайте допоможемо зайчику знайти початок і кінець слова (початок слова завжди з рискою, а кінець без неї).

 

Дидактична гра: “Зачаровані картки”


Мета:
вправляти дітей у розпізнаванні букв та читанні слів; розвивати логічне мислення; виховувати зосередженність.

Матеріал:
картки з написаними словами, які наполовину закриті.

Хід гри


Вихователь роздає дітям картки і пропонує подумки дописати верхню, або нижню частину букв і назвати зачароване слово.

 

Дидактична гра: “Склади квітку”


Мета:
вправляти дітей у читанні слів різної складності, та умінні виділяти перший звук у словах, співвідносити його з буквою; розвивати фонематичний слух, виховувати любов до природи.

Обладнання:
серединки квіток з написаною буквою, пелюстки зі словами.

Хід гри


Вихователь звертає увагу на килимок, і пояснює дітям, що на галявині сумують серединки від квітів. Сильний вітер відірвав пелюстки і переплутав їх. Пропонує дітям повернути кожній квітці її пелюстки. Діти повинні взяти пелюстку, прочитати слово, яке на ній написане і покласти пелюстку біля відповідної серединки.

Ускладнення:
Вихователь пропонує квіти з більшою кількістю пелюсток, та слова з більшою кількістю складів.

 

Дидактична гра: “Книжковий хробачок”


Мета:
вправляти дітей в читанні слів з пропущенними буквами; розвивати швидкість читання, мислення; виховувати уважність.

Обладнання:
картки з словами, в яких пропущені букви.

Хід заняття


Вихователь розповідає дітям історію про те, що в далекому царстві жив книжковий хробачок, він був добрий, але любив ласувати буквами. Спробуйте прочитати слова, в яких цей хробачок з’їв букви.

 

Дидактична гра: “Нагодуй рибку”


Мета:
вчити дітей розрізняти і називати букви, та знаходити знайомі букви в складах; розвивати пізнавальну активність; виховувати наполегливість;

Обладнання:
рибки на яких написані букви, кормушки на яких написані склади.

Хід гри

На дошці вихователь розміщує рибок, а дітям роздає кормушки, пропонує нагодувати рибок. Якщо на рибці написана буква А, то її можна годувати з кормушок, на яких написані склади з цією буквою.

Н - знайти відповідний склад;
С – придумати слова з буквою, яка написана на рибці;
В – прочитати склад і придумати слово з цим складом.

 

Дидактична гра: “Знайди листочок”


Мета:
закріпити уміння дітей виділяти перший звук в слові і співвідносити його з буквою; розвивати швидкість мислення; виховувати допитливість.

Обладнання:
силуети дерев з написаними буквами, листочки з предметами.

Хід гри


Вихователь розповідає дітям, що подув сильний вітер і з дерев упали листочки і перемішались. Вихователь пропонує дітям, взяти листочки і знайти дерево, з якого вони упали. Дітям потрібно розглянути предмет на листочку, виділити перший звук в слові і співставити його з буквою на гілці дерева.

Н – знайти листочок і співвіднести з буквою;
С – назвати дерево, з якого цей листочок упав;
В – придумати інші слова з цим звуком.

 

Дидактична гра: “Яке слово заховалось?”


Мета:
вправляти дітей в читанні складів і придумуванні слів із заданим складом; розвивати увагу; виховувати зосередженність.

Обладнання:

картки зі складами.

Хід гри


Вихователь по черзі показує картку з складами, пропонує дітям прочитати, придумати слово з заданим складом.
   
Наприклад:
                  ни -нитка, нива;
                  ми - мило, мити;
                  ра - рак, рана, радіо;

Ускладнення:
Поступово пропонувати дітям закриті склади і склади із збігом приголосних.

 

Дидактична гра: “Чарівні хмаринки”


Мета:
продовжувати вчити дітей виділяти звуки в слова, знаходити їх місце в слові, підбирати слова із заданим звуком, розвивати фонематичний слух; виховувати допитливість.

Хід гри


Вихователь говорить про те, що сьогодні на небі з’явились сумні хмаринки, вони розгубили свої краплинки. Пропонує дітям вибрати хмаринку і підібрати до неї краплинки. В назвах зображених предметів є звук, який відповідає букві з хмаринки.

Н – вибирають з 3-4 краплинок;
С – вибирають з 4-5 краплинок;
В – вибирають з 5-6 краплинок.

 

Дидактична гра: “Придумай слово”


Мета:
продовжувати вчити дітей виділяти звуки в словах, співвідносити їх з буквою, підбирати слова із заданим звуком; розвивати фонематичний слух; виховувати уважність.

Хід гри


Вихователь показує дітям букву, і пропонує придумати слова із заданим звуком, який відповідає цій букві.

Н – придумати слово, де заданий звук стоїть на початку;
С – придумати слово, де заданий звук стоїть в середині чи в кінці слова;
В – придумати слово, із заданим складом.