Програми занять по вивченню букв, звуків та складів

"Мандрівка по місту Алфавіт"

Програмовий зміст:
познайомити дітей з буквою і, вчити знаходити її в складах, серед вивчених букв, вправляти дітей в розрізнянні та називанні букв: А, О, У, Е, И, виділенні першого звука в словах і в співвідношенні його з буквою, закріплювати уміння дітей користуватись ножницями, розфарбовувати малюнки невиходячи за контури, викладати запропоновані букви з лічильних паличок і природнього матеріалу; формувати у дітей інтерес до читання; розвивати уяву, увагу, швидкість реакції, доказове мислення і мовлення; виховувати самостійність, наполегливість і уважність.

Попередня робота:
вивчення букв, відгадування загадок, вивчення скоромовок, дидактичні ігри.

Матеріал:
сніжинки, букви, лічильні палички, квасоля, олівці, картки із завданнями, загадки врші, скоромовки.

Хід заняття

Діти сьогодні букви запросили нас у мандрівку по місту Алфавіт. Ви згодні? Тоді можемо рушати.
Ой, а де ж поділися наші букви. Я забула закрити вікно і вітерець-пустунець розвіяв всі букви по кімнаті. Ви мені допоможите їх зібрати? А щоб букви знову не переплутались, я буду називати букву, а ви – її шукати.
-    знайдіть букву, яка схожа на бублик. А на що ще схожа буква О?
-    знайдіть букву, яка схожа на шпаківню;
-    знайдіть букву, яка схожа на поличку;
-    знайдіть букву, яка схожа на поломану драбину;

Дякую вам за допомогу, без вас я б не справилась (не справився).
Вітерець подув на наші букви і вони застудились і не можуть заспівати свої пісеньки. Чи згодні ви допомогти буквам поспівати? А допоможуть нам дівчатка-буквинятка (діти співають букву, яка зображена на ляльках).
    Ми тихенько співаємо (а-а-а-а)
    Голосніше співаємо (о-о-о-о)
    Помовчимо і заспіваємо (я-я-я-я)
    Знов тихенько заспіваєм (у-у-у-у)
    Голосніше заспіваєм (и-и-и-и)

Діти а ви любите загадки? Пропонуєте не тільки відгадати загадку, але й викласти відгадку з паличок, квасолі чи шнурка.
-    викладіть букву, яка дружить зі словом акваріум, які ще слова дружать з буквою А?
-    викладіть букву, яка дружить зі словом екран
-    викладіть букву, яка дружить зі словом олень

Вітерець завіяв до нас декілька сніжинок, але вони не прості, на них до нас завітала нова буква. Можливо хтось знає як вона називається? А хочете дізнатися?
    Я буду називати слова, а ви зпробуйте здогадатися з якою буквою вони дружать: іменини, іграшки, інструмент, іволга, ірис.
    З якою ж буквою дружать усі ці слова? Так, саме букву «і» нам принесли сніжинки.
Уважно подивіться на свої сніжинки, на що схожа буква «і»?
Як ви думаєте, чи є у букви «і» своя пісенька? Давайте заспіваємо її тихенько.
Як ви думаєте, з чого можна викласти букву «і», викладіть кожен свою букву «і».
    А до мене прилетіла сніжинка з загадкою, давайте її відгадаємо.
    Хто сердитий спозаранку
    На подвір’ї біля ганку
    Ой булди, булди, булдик
    З півнем свариться … (індик)
Як ви думаєте, чому індик був сердитим?
Від нього втекли маленькі індичата і заховались в будиночку. Як ви думаєте в будиночку з якою буквою заховалися індичата?
Намалюйте доріжку від індика до будиночка з буквою «і». скільки діточок було в індика.
За те, що ми допомогли знайти індичат, індик хоче подарувати нам зірочки, але він не вміє вирізати.
Він пропонує нам самим вирізати собі зірочку. Хочете мати на згадку зірочку від індика? Тоді за діло, але вирізаємо лише зірочку, де в складах є буква «і».
    Ось і підійшла до кінця наша подорож. Що вам найбільше сподобалось?
Ми сьогодні познайомились з новою буквою, коли прийдете до дому, розкажіть своїм мамам і татусям про букву «і», і разом пошукайте слова, які дружять із нею.

"Квітка – семицвітка"

Програмовий зміст: 
продовжувати вчити дітей розрізняти і називати знайомі букви, знаходити їх в складах і словах, закріплювати уміння придумувати слова із заданими звуками та складами, вправляти дітей у читанні слів з відкритими та закритими складами; розвивати уяву, зв’язне мовлення; логічне мислення; виховувати у дітей бажання допомагати окремим людям, живим істотам та героям казок.

Матеріал:
квітка – семицвітка, м’яч дерева, ребуси, картки із завданнями на кожну дитину.
Попередня робота: читання казки «Квітка – семицвітка», дитячі ігри “Знайди вивчену букву”, “Яка буква загубилась”,  “Не гадай, а прочитай”.

Хід заняття

Сьогодні ми поговоримо з вами про мрію. Як ви думаєте, що таке мрія? А про що мрієте ви? Хто або що виконував бажання героїв в казках?
Ми з вами живемо серед людей, як ви думаєте, чи є у нас однакові мрії?
Одна наша мрія здійснилася, в нашій залі з’явилися прекрасні квіти і серед них, одна незвичайна. Це квітка – семицвітка, яка вміє виконувати бажання. Але погляньте, у квітки сумний вигляд. Як ви думаєте, чому квіти іноді сумують? Наша квітка сумує тому, що не може виконати всіх бажань казкових героїв, бо їх дуже багато. Як же зробити так, щоб квітка повеселішала? Треба їй допомогти. Ви згодні? З якої пелюстки почнемо?
    Завдання пелюсток:
1.    Колобок хоче вивчити букви, давайте допоможемо йому. Ставайте в коло. Я буду описувати букву і кидати м’яч. Той хто спіймає м’яч, повинен назвати букву і повернути м’яч мені.
•    буква, яка схожа на свічку;
•    буква, яка схожа на павутинку;
•    буква, яка дружить зі словом «Весна»;
•    буква, яка схожа на хлопчика, який тримає руки на поясі;
•    буква, яка схожа на дівчаток, які тримаються за руки;
•    буква, яка може котитися;
•    буква, яка схожа на бегемотика з великим животиком;
2.    Кіт у чоботях дуже любить ребуси, але йому попалися дуже складні. Допоможемо котові розв’язати ребуси?
3.    Червона шапочка хоче, щоб в лісі, де живе її бабуся наступила весна, але на деревах чомусь облетіли листочки. Спробуємо повернути листочки на дерева. Будьте уважні, картинка на листочку повинна відповідати букві на гілці дерева.
4.    Солом’яний бичок ненароком разом з травичкою почав їсти квіти і засмутився. Він просить допомогти йому. У вас є половинка квітки, знайдіть її другу частинку, прочитайте слово і викладіть з квітів віночок.

Фізкультхвилинка
Рухлива гра «Чий віночок найкращий?»

5.    Півник разом з колоском на подвір’ї знайшов картки з буквами і дуже хоче, щоб ви допомогли йому придумати слова, які дружать з цими буквами і складами.
6.    Король казки «Попелюшка» зібрався на відпочинок, взяв з собою валізу, але в ній хтось шарудить. Допоможіть королю дізнатися, хто заховався у валізі.
7.    Маленька Дюймовочка хоче навчитися читати, але під землею де вона живе є жук "буквоїд". Спробуйте допомогти дюймовочці, допишіть букви у словах, які з’їв буквоїд.

    Подивіться на нашу квітку, вона усміхається. Ми з вами зробили дуже добру справу, допомогли квітці виконати всі бажання казкових героїв. А які бажання вам найбільше сподобалось виконувати?
    Сьогодні ми з вами були, як феї з казки «Попелюшка» і дуже добре  зправились з усіма завданнями.